Atelier 2025-2026 for concert performers and composers

PREVIEW

ANNUAL ATELIER 2025/2026
for concert performers and composers
November 2025 – October 2026
Concept and artistic direction by Patrizia Angeloni
Info and rules: artificiosonoro@gmail.com

The metamorphosis of sound in writing for accordion:
concert players for composers

 

An altelier for study and research processes of the concert performer
The musician relationship with his instrument is based on a complexity of functions in which sensoriality and perception, in continous transformation, take on a central role, as well as the relationship with sound. At the same time, today more than ever, musicians are required to possess precise expertise regarding the functions of sound, structures, and processes in contemporary musical languages.
The Le Metamorfosi del Suono atelier, focused on individual and collective instrumental activity with theoretical references, offers study and research processes for the functional organization of instrumental gestures connected to sound and musical thought, always in relation to repertoire.

A meeting space with the composer for the creation of new, idiomatic and identifying repertoire
In terms of composition, the project concerns not only the creation of new repertoire for the concert accordion, but also, and above all, the development of an idiomatic repertoire, embracing new developments from composers and avoiding instrumental habits that would bring the instrument back to folk music or to the piano, which was taken as a model for keyboard composition. It therefore aims to clarify the distinctive composition for which the accordion still feels the need, despite the important original works already existing.

In this Atelier, the concert player is therefore committed to combining the refinement of technical and interpretative study with the refinement of the accordion’s technical and sound identity, sharing with the composer the research process for the creation of new repertoire.

The Atelier is connected to concert and music production projects (Ars Spoletium Publishing & Recording).

2025-2026 PROGRAM
I

Atelier
The metamorphoses of sound in writing for accordion:
concert performers for composers

An altelier for study and research processes of the concert performer.
A meeting space with the composer for the creation of new, idiomatic and identifying repertoire.

2025 – 2026 Production
Voices from the feminine
Concept and artistic direction
by Patrizia Angeloni.

project reserved for the
RECERCARE accordion DUO
(Ludovica Borsatti – Umberto Turchi),
selected by the 2025 atelier.

RECERCARE Accordion DUO

RECERCARE Accordion DUO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A women’s music production project for accordion duo, featuring premieres of works by composers from different generations, with a particular focus on female composers under 40.

Premiere November 2026, Roma, Festival Nuova Consonanza
Second concert Strumenti&Musica Festival 2026, in cooperation with Conservatorio Giulio Briccialdi, Terni, date to be announced.
Score collection and digital production (Ars Spoletium Publishing&Recording, 2026-2027).

ANTEPRIMA

ATELIER ANNUALE 2025/2026
per strumentisti e compositori
Novembre 2025 – Ottobre 2026
Ideazione e Direzione artistica Patrizia Angeloni
Info e regolamento: artificiosonoro@gmail.com

Le metamorfosi del suono nella scrittura per fisarmonica:
lo strumentista per il compositore

 

Un atelier per i processi di studio e ricerca del concertista
Il rapporto del musicista con il proprio strumento è fondato su una complessità di funzioni in cui la sensorialità e la percezione, in continua trasformazione, assumono un ruolo centrale, così come la relazione con il suono. Allo stesso tempo, oggi più che mai si richiede allo strumentista una precisa competenza riguardo le funzioni di suono, le strutture, e i processi nei linguaggi della contemporaneità.
L’atelier Le Metamorfosi del Suono, incentrato su attività strumentale individuale e collettiva con riferimenti teorici, offre alcuni processi di studio e di ricerca per la organizzazione funzionale del gesto strumentale connesso con il suono e il pensiero musicale, sempre in relazione con i repertori.

Uno spazio di incontro con il compositore per la creazione di nuovo repertorio, idiomatico ed identitario
Sul piano della scrittura, il progetto interessa non solo la creazione di nuovo repertorio intorno alla fisarmonica da concerto, ma anche e soprattutto lo sviluppo di un repertorio idiomatico, accogliendo le novità provenienti dai compositori ed evitando abitudini strumentali che riportino lo strumento al popolare o al pianoforte assunto come modello di scrittura per le tastiere, mirando quindi alla precisazione di quella scrittura identitaria di cui la fisarmonica sente ancora l’esigenza, nonostante le importanti pagine originali già esistenti.

Nell’Atelier, lo strumentista è quindi impegnato nell’affiancare l’affinamento dello studio tecnico – interpretativo alla precisazione della identità tecnico-sonora della fisarmonica, condividendone con il compositore il processo di ricerca nella creazione di nuovo repertorio.

L’Atelier è connesso con progetti concertistici e di produzione musicale (Ars Spoletium Publishing&Recording).

2025-2026 PROGRAM
I

Atelier
Le metamorfosi del suono nella scrittura per fisarmonica:
lo strumentista per il compositore

Un atelier per i processi di studio e ricerca del concertista.
Uno spazio di incontro con il compositore per la creazione di nuovo repertorio, idiomatico ed indentitario.

Produzione 2025 – 2026
Voci dal femminile
Concept e direzione artistica Patrizia Angeloni.

 

progetto riservato al
RECERCARE accordion DUO
(Ludovica Borsatti – Umberto Turchi),
selezionato dall’Atelier 2025

RECERCARE Accordion DUO


RECERCARE Accordion DUO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un progetto di produzione musicale al femminile per duo di fisarmoniche, che presenta prime esecuzioni di opere di compositrici di diverse generazioni, con particolare attenzione alle compositrici under 40.

Prima esecuzione November 2026, Roma, Festival Nuova Consonanza
Secondo concerto Strumenti&Musica Festival 2026, in collaborazione con il Conservatorio Giulio Briccialdi di Terni, data da definire.
Collezione di partiture e produzione digitale (Ars Spoletium Publishing&Recording, 2026-2027).

2025-2026 PROGRAM
II

ARTIficio SONORO – IAC
in collaborazione con il Conservatorio “Giulio Briccialdi” Terni
nell’ambito de La Fisarmonica al Briccialdi, una settimana di eventi.

Seminari e Tavola Rotonda

Aperti gratuitamente. Iscrizione in carta libera inviando una e-mail:
artificiosonoro@gmail.com – oggetto: iscrizione seminari e tavola rotonda Terni 2025.

Conservatorio “Giulio Briccialdi” Terni
10.11.2025 Sala Falchi h. 17.00 – 18.30
Voices from the World: Developping and Spreading Classical Accordion*
Panel discussion and conversation with the audience.

Intervengono:
Prof. Claudia Buder*, Hochschule fuer Musik “Franz Liszt”, Weimer
Prof. Vincent Lhermet*, Conservatoire National Superérieur de Musique et de Danse, Paris
Prof. Momir Novakovic*, Estonian Academy of Music and Theatre, Tallinn
Prof. Patrizia Angeloni, Conservatorio “Giulio Briccialdi” di Terni, Conservatorio “Ottorino Respighi” di Latina
Introduce e modera il Prof. Roberto Antonello, Direttore del Conservatorio “Giulio Briccialdi” di Terni.

Claudia Buder - Vincent Lhermet - Momir Novakovic - Patrizia Angeloni

Claudia Buder – Vincent Lhermet – Momir Novakovic – Patrizia Angeloni

12.11.2025 Sala Casagrande
• h.10.30 – 12.30 Seminario: ARTIficio SONORO e Nuovo C.D.M.I.: i progetti speciali per i giovani musicisti tra concertismo, produzione musicale e didattica.
Prof. Patrizia Angeloni (Conservatorio “Ottorino Respighi” Latina, Conservatorio “Giulio Briccialdi” Terni).
• h. 14.15 -16.15 Seminario*: Originality! Seeds of contemporary Accordion Culture.
Prof. Claudia Buder (Hochschule fuer Musik “Franz Liszt”, Weimer).
• h. 17.15 – 19.15 Seminario*: Premiering new music in 2025? Introduction to some recent collaborations with composers.
Prof. Vincent Lhermet (Conservatoire National Superérieur de Musique et de Danse, Paris).

13.11.2025 Sala Casagrande
• h. 15.00 – 17.00 Seminario*: The use of accordion properties and ergonomics through the lens of the historically informed performance (related to PhD Research) Prof. Momir Novakovic (Estonian Academy of Music and Theatre, Tallinn).

*Invited experts Erasmus+ Programme-Action KA1 – Scope VET Project n° 2024
1-IT01-KA122-VET-000239742-OID-E10282245
MUSICAREER: Mobilità per le competenze nel Settore Musicale.

Articoli

Canta' a Disfida

Frantotipico

IAC

Memoria storica

Strumenti&Musica Festival